Ondernemend Netwerken

Auteur: Asmae Assabouh

‘It's not what you know, but who you know'. Netwerken is tegenwoordig de perfecte manier om aan een nieuwe baan te komen, een stageplaats te vinden of de juiste mensen te leren kennen voor het starten van een onderneming. Netwerken is een ingenieuze manier om je een stap dichter bij je doelen te brengen. Of jij je doelen zult bereiken, hangt allemaal van de juiste mensen, de perfecte timing en natuurlijk ook van je communicatieve vaardigheden af.

ondernemend netwerken

Wat is Netwerken? 
Vaak wordt er zo'n poespas over gemaakt maar netwerken is simpel gezegd niet meer dan het leggen en onderhouden van contacten. Deze beschrijving is echter wel erg summier als je kijkt naar de wijze waarop deze vaardigheid zich in de praktijk vertaalt.

Netwerken is in 3 stappen te verdelen. Dit 3-stappenplan geeft duidelijk weer dat netwerken een bepaalde volgorde aanhoudt. Het is een voortdurend proces, want je kunt de resultaten van je harde werk pas zien als je daadwerkelijk je contacten kunt gebruiken.

3-stappenplan:
1. Opbouwen van een netwerk
2. Onderhouden van je contacten
3. Gebruikmaken van je netwerk

Een netwerk opbouwen
Daar begint het allemaal mee, want je moet wel eerst mensen leren kennen om een netwerk op te bouwen anders houdt het al snel op. Eerst moet je voor jezelf goed uitmaken wat je doelen precies zijn. Wil je bijvoorbeeld een onderneming starten? Dan kun je onderzoeken wat er op dat gebied al allemaal georganiseerd wordt. Het is dan bijvoorbeeld handig om naar een seminar van de Kamer van Koophandel te gaan. Ook zou je met oude studiegenoten of collega's kunnen brainstormen of zelfs iets samen beginnen. Ben je bijvoorbeeld een student op zoek naar een stage of een jonge professional die voor het eerst op zoek is naar een baan, dan is een inhouse-dag of een carrièrebeurs een goede plek om je netwerk te vergroten. Er zijn veel mogelijkheden, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke doelen in gedachten. De belangrijke vraag is dan: Waar kun je de juiste mensen treffen om jouw doelen te bereiken?

De volgende gelegenheden kunnen goede netwerkkansen bieden: 
• Verjaardagen, familiefeesten 
• Opleidingen, trainingen en cursussen 
• Vrijwilligerswerk, verenigingen en clubs 
• Bijeenkomsten van netwerkorganisaties 
• Congressen, workshops, seminars en beurzen 
• Bijeenkomsten binnen en buiten je studie-instelling of bedrijf 
• Internetcommunity: discussie- en nieuwsgroepen

Contacten onderhouden 
Nu begint het netwerken pas echt! Nadat je contact hebt gelegd met de juiste mensen, is het natuurlijk ook logisch dat je wat van jezelf laat horen. Planten hoor je water te geven, anders gaan ze dood; hetzelfde geldt voor je netwerk. Daarom is het cruciaal dat je jouw contacten onderhoudt. Dus stuur een e-mail, bel die persoon een keer op, of maak een afspraak om samen af te spreken. Zorg in ieder geval dat je steeds in contact blijft.

Gebruikmaken van je netwerk 
Als je een goed contact hebt onderhouden met de mensen in je netwerk, kun je kijken wie wat voor je kan betekenen met het doel dat je op dat moment voor ogen hebt. Natuurlijk moet je ook kijken wat jij kunt betekenen voor de ander. Het is geven en nemen, je kunt er beiden alleen maar beter van worden.

Alles bij elkaar genomen is netwerken niet zo moeilijk. Het kost alleen wat tijd en aandacht. Maar uiteindelijk betaalt het zich ook terug in kennis, kansen of ‘gewoon' een goede vriendschap. Als je weet wat je doelen zijn, wie jou kan helpen om deze doelen te bereiken en waar je deze mensen kunt treffen, dan ben je goed op weg. Het belang van de ander is hierbij minstens even zo belangrijk als je eigen belang, wees dus integer en niet berekenend. Want ook in de wondere wereld van netwerken is geven beter dan nemen.

Aanbevolen boeken:
• Jong, de R, de Essentie van netwerken, Academic Service, 2006
• Fisher, D, Persoonlijk netwerken voor Dummies, Pearson Education, 2005
• Hulsink, W, Ondernemen in netwerken, Van Gorcum & Comp. b.v., 2004 
• Krautwurst, F, Afgedwongen toeval en andere geheimen van succesvol netwerken, Thema b.v., 2006.