KPN Inhousedag

De KPN inhousedag gaf ons een unieke inkijk in de bedrijfscultuur van dit bedrijf. Jasper gaf ons een experience rondleiding door een showroom waar we langs een huiskamer, kantoorruimte, vliegveld en een treincoupe werden geleid kregen we bij elke setting een beschrijving van de rol van KPN bij het faciliteren van de telecommunicatie van interactieve televisie, het moderniseren van het kantoor tot het onderhouden van wifi hotspots. Zodoende kregen we een goed beeld van de reikwijdte van de diensten van KPN in ons dagelijks leven. 

Zoals elke grote onderneming die actief is in een competitieve business is het altijd een uitdaging om de laatste ontwikkelingen bij te houden. Voor een groot bedrijf als KPN is het daarom lastig om vooruit te lopen op de laatste trends. Een goed voorbeeld is de snelheid waarmee de gemiddelde telefoongebruiker Whatsapp is gaan gebruiken in plaats van SMS en de impact die het heeft gehad op het verdienmodel voor een bedrijf als KPN. Diversiteit is daarom een belangrijke vereiste voor een bedrijf, nieuwe innovatieve ideeën kunnen alleen ontstaan als men openstaat voor andere denkwijzen en nieuwe invalshoeken. Een bedrijf als KPN moet met het oog op de toekomst zichzelf blijven ontwikkelen en in contact blijven met de samenleving. 

Na de rondleiding werden we getrakteerd op een Indonesisch diner met de complimenten van Jasper en kregen we meer inzicht in de corporate identity en cultuur van KPN aan de hand van Ibtissam de HR graduate recruiter. Ibtissam - als  enige hoofddoek dragende moslim vrouw binnen het hoofdkantoor van KPN - heeft middels haar positieve benadering nooit echt moeite gehad met de onwetendheid van sommigen met betrekking tot haar afkomst en religie. Tijdens het eten hadden we dan ook een interessante discussie over hoe om te gaan met eventuele vooroordelen. In een werkomgeving waar je als enige moslim werkt vraagt dan ook om een open houding, merendeels vanwege het feit dat men graag meer over de andere denkwijze te weten wil komen - wat niet altijd een negatieve intentie heeft. Een interessante discussie met verschillende zienswijzen, met uitdagingen waar we als bi-culturele talenten allemaal wel eens tegen aanlopen in met name de begin fase van onze carriere.

Na het heerlijke eten kregen de gasten nog meer informatie over de werving en selectie voor het KPN traineeship en de sollicitatie procedure. Al met al een interessante avond voor alle gasten bij een van de meest toonaangevende bedrijven van Nederland.