TANS meets... GOOGLE

Google, we kennen het als de meest gebruikte zoekmachine op het internet. Ongetwijfeld maak je dagelijks gebruik van producten van Google zoals Gmail, Google Maps en Youtube. Behalve de bekende computer en telefoonschermen waarop Google haar services aanbiedt werd het op 8 oktober door TANS mogelijk gemaakt om een kijkje te nemen achter de schermen bij Google.

Als je je momenteel aan het oriënteren bent op de arbeidsmarkt, internationale ambities nastreeft en het je gewoonweg leuk lijkt om bij Google aan de slag te gaan, dan was dit de kans om Google beter te leren kennen. Gelegen op de Amsterdamse ZuidAs bezocht een grote groep hoogopgeleide multi-etnische studenten en young professionals dit populaire en toonaangevende multinational bedrijf.

In een gemoedelijke sfeer begon de inhousedag met een presentatie over de achtergrond van Google. Een hoog aangehouden visie van Google is gericht op het alledaagse gemak voor de gebruiker. Alle producten en services voor consumenten en bedrijven stellen de gebruiker in staat alle informatie ter wereld te organiseren, toegankelijk en bruikbaar te maken. De presentatie werd geheel in ‘google stijl’ gesierd. Bij ieder goed beantwoordde vraag werd een handschoen met een google logo erop en een google koptelefoon uitgedeeld. De motivatie om actief mee te doen zat er in. Vervolgens werden de bezoekers met een heerlijke en uitgebreide (halal)lunch verwend om daarna een rondleiding te ontvangen binnen de kleurrijke werkruimtes en faciliteiten die het Google bedrijf te bieden heeft voor een optimale prestatie van haar werknemers. Een fitnessruimte, massage, kapper, een bezoek aan de tandarts of de psycholoog… bij Google is het aanwezig. Na de rondleiding werd nog tijd vrij gemaakt om samen met de bezoekers van TANS na te denken over een strategie om culturele diversiteit binnen de Amsterdamse Google te vergroten. De middag werd als laatst beëindigd met een vragenronde waarbij sprekers uit verschillende landen (Ierland, India en Bulgarije) antwoorden gaven op vragen uit de zaal.

Ook voor niet technische studenten/young professionals, denk aan studierichtingen zoals economie, rechten, psychologie en criminologie werden toegesproken op hun waardevolle aandeel binnen het team. Google is ervan overtuigd dat voor het ontwikkelen van geweldige producten die rond de wereld gebruikt kunnen worden, er getalenteerde mensen met verschillende achtergronden aan kennis en cultuur (incl. religie) nodig is om die te verwezenlijken. En belangrijk – en misschien het allerbelangrijkste – boodschap van de bijeenkomst die Google uitdraagt is: ‘durf je grenzen te verleggen en kansen te grijpen’, en wel om te beginnen bij Google. Wellicht volgt daarom binnenkort voor sommige bezoekers de eerste stappen voor een succesvolle carrière bij de grote zoekmachine…